phpAdsNew – správa bannerů

Jelikož jsem před několika týdny dospěl k problému se svým vlastním systémem na distribuci bannerů, rozhodl jsem se porozhlédnout po něčem lepším. Mezi hlavní požadované schopnosti patřily:

  • možnost sledování počtu zobrazení a kliků
  • jednoduchá správa bannerů
  • možnost časování kampaní
  • možnost používání html kódu (newLinx), obrázků i flash animací

Tyto požadavky bezezbytku phpAdsNew splňuje a přináší i daleko více.

Příprava a instalace

Jako veliké plus bych zařadil profesionálně zpracovanou dokumentaci ve dvou pdf souborech (administrator-guide.pdf a user-guide.pdf), kde jsem nalezl odpověď na jakýkoli problém, nebo opomenutí kterého jsem se dopustil. Protože šedivá je teorie, tak se pustíme rovnou do zeleného stromu praxe :o)

Stažení aktuální verze

Homepage projektu se nachází na adrese www.phpadsnew.com. I přes netradiční “.com” doménu se jedná o open-source projekt šířený pod licencí GNU/GPL. Zde naleznete i odkaz na vývojovou stránku na serveru sourceforge.net, kde je možné stáhnout si aktuální verzi phpAdsNew. Archiv je ve formátu zip, takže s rozbalením nebudou mít problémy ani microsoftí příznivci.

Pro běh phpAdsNew je potřeba mít databázový server MySQL, webový server umožňující běh PHP (doporučený je Apache) a PHP ve verzi 4.0 a vyšší (doporučená je verze 4.3 a vyšší).

Pokud tedy máme vše potřebné, můžeme rozbalit archiv do webového adresáře, který je většinou v /home/httpd/htdocs. Tím se nám zde objeví adresář phpAdsNew, který obsahuje vše potřebné. Nyní založíme databázi např. “phpadsnew”, uživatele a jeho práva pro přístup k ní. Nezapomeňte potom reloadnout MySQL, aby si načetl nového uživatele a práva.

Další důležitou věcí je nastavit práva webového serveru pro zápis do souboru phpAdsNew/config.inc.php, protože instalační procedura zapisuje základní nastavení právě sem. Můžu říct, že tak propracovaný instalátor webové aplikace jsem ještě neviděl. Na všechny možné problémy, které jsem otestoval, mi správně identifikoval typ problému a rovnou navrhl postup řešení.

Nastavení systému

Nyní můžeme tedy do svého oblíbeného prohlížeče Mozilly :o) zadat adresu http://localhost/phpAdsNew a začít nastavovat námi požadované parametry. Instalátor se Vás postupně ptá na následující informace:

  • základní jazyk
  • nastavení databáze
  • nastavení administrátora (username, password)

Settings (Nastavení adminitrátora)

Po základním nastavení se přihlásíte a rovnou Vás systém přesměruje do sekce hlavního nastavení. Zde můžete ovlivnit pro všechny uživatele mnoho hodnot, nebo nastavit základní hodnoty. Mezi nejzajímavější patři:

  • povolení různých typů generování kódu pro doručení banneru (Invocation)
  • zjišťování země návštěvníka podle IP adresy
  • nastavení statistiky, případně omezení její historie
  • zasílání statistiky majitelům kampaní
  • typy bannerů
  • název aplikace zobrazovaný v záhlaví + externí hlavička a patička dokumentů
  • gzip komprese odesílaných dat
  • standardní nastavení chování interface

Inventory (katalog)

Jedinou věcí, se kterou jsem měl zpočátku poměrně velké problémy, je celková filozofie systému, zakládání kampaní a zobrazování bannerů. Vše je totiž řešeno poněkud netradičně. Po správném pochopení systému však zjistíte, že zároveň velmi prakticky.

Jako základy všeho jsou “Advertiser“, což je v podstatě zadavatel reklamy a “Publisher“, kde se jedná o poskytovatele reklamních ploch (např. server). Máte tedy jako administrátor systému možnost přidat zadavatele reklamy. U každého máte možnost určit kromě obvyklých věcí (jméno, email a pod.) jak často se mají zasílat reporty o jeho kampaních a jestli vůbec. Přiřadíte uživateli přistupové jméno a heslo a určíte, zda má možnost měnit nastavení svého konta, svých bannerů, zda může deaktivovat své bannery nebo naopak zakládat nové.

Advertiser (inzerent)

Každý zadavatel reklamy může mít reklamní kampaň (i několik) (Campaign) a v rámci každé kampaně má možnost si zadat jeden nebo více bannerů (typy bannerů závisí na nastavení systému). Pro bannery si může nastavit v sekci “Linked zones“, v jakých zónách se bude zobrazovat, a v sekci “Delivery options” může nastavit kolikrát se smí banner zobrazitjednomu uživateli, nebo po jaké době se jednomu uživateli může znovu zobrazit.

Publisher (vydavatel)

Poskytovatel reklamních ploch má možnost nastavit si pro své balíčky reklamních ploch (vedené jako “Publishers“) takzvané zóny. Zóny jsou již přímo jednotlivé reklamní plochy, kde se nám později budou zobrazovat bannery.

Zone properities (nastavení zón)

Každá zóna (opět podle systémového nastavení) může být jednou z typů:

  • Banner, Button or Rectangle
  • Interstitial or Floating DHTML
  • Popup
  • Text ad

U všech jednotlivých typů kromě “Text ad” určujeme i velikost reklamní plochy. Zde nám systém nabídne standardní velikosti podle IAB standardu nebo možnost zadat svůj nestandardní (Custom) rozměr.

Advanced (pokročilé nastavení)

Další zajímavou volbou je řetězení. To nám dovoluje určit, jak se reklamní plocha bude chovat, jestliže pro ni nebudou definovány žádné bannery. Na výběr máme ukončení zobrazování nebo ruční nastavení zobrazovaného banneru. Dále zde můžeme nadefinovat html kód, který se zobrazí za bannerem v této zóně.

Linked banners (přiřazené bannery)

Zde můžeme každé zóně přiřadit buď celé kampaně (Campaign selection), nebo přímo jednotlivé bannery (Banner selection).

Probability (pravděpodobnost zobrazení)

Zde si můžeme zkontrolovat pravděpodobnosti zobrazení jednotlivých bannerů.

Invocation code (zobrazovací kód pro zónu)

A nakonec máme možnost vygenerovat si kód zóny pro zobrazování přiřazených bannerů. Zde máme na výběr z několika typů kódů.

  • Local mode – vygeneruje PHP kód pro vložení do stránek. Zde musí být phpAdsNew na stejné doméně jako generovaná zóna
  • Remote Invocation – generuje klasický html kód pro externí doménu
  • Remote Invocation for javascript – kód pro externí doménu s použitím javascriptu
  • Remote Invocation for Frames – jako Remote Invocation, ale zobrazuje banner v iframe.

Statistics (statistiky)

Co se týká statistik, jsou také dobře nastavitelné a poskytují dostatečnou informační hodnotu. Statistiky pro zadavatele reklam si můžete zobrazovat po dnech, týdnech nebo měsících. Statistiky reklamních kampaní lze detailně zkoumat v sekci “Campaign overview (přehled kampaní)“, tedy pokud jich máte pro jednoho zadavatele více, jinak na to stačí sekce “Advertiser history (průběh inzerce)”.

Reports (oznámení)

Můžou se hodit managerům. Nabízí v podstatě to samé jako “Statistics”, ale v csv formátu. Můžete si určit i oddělovač záznamů.

Celkový dojem

Ve zkratce velmi dobrý. Je vidět, že autoři nejdříve plánovali, a až poté se dali do programování. Jako perličku uvedu, že při uploadu flash souboru do databáze se systém zeptá jestli má změnit cílovou url ve flashi na bannerový systém, který zaznamená klik a provede přesměrování na původní adresu. Pokud vkládáte animaci flash verze 5 nebo starší, nabídne Vám komprimaci souboru s upozorněním, že ji přehrají pouze Flash plugin verze 6 a vyšší. Přestože jsem na začátku hledal jednoduchý program systémové požadavky nebyly zdaleka takové jaké je schopen uspokojit phpAdsNew, již u něj zřejmě zůstanu.

Na závěr bych všem zájemcům o použití phpAdsNew ještě jednou doporučil přečíst si dokumentaci, která se nachází v archivu se stránkami. Ušetříte si tím nejedno opomenutí nebo chybu při sžívání se s touto aplikací.

 

publikováno: www.abclinuxu.cz , 5.4.2003

Leave a Reply